Kijk en luister mee naar jongeren uit Deurne Noord. Zij nemen jou via een digitale wandeling, DIGIWALK, mee door verschillende buurten. Met een constructieve kijk geven ze heel wat adviezen gericht aan beleidsmakers. Geen positieve maar authentieke beeldvorming. Zij delen hoe het écht is om op te groeien in de stad. Samen met StampMedia versterken we de stem van jongeren uit Deurne Noord.

DIGIWALK, wat?

Door jongeren aan het woord te laten tijdens een wijkwandeling, versterken we hun stem. We kijken en beleven de wijk door de ogen van jongeren. Geen positieve, maar authentieke beeldvorming. Wat loopt er goed, wat kan beter, en vooral hoe kunnen zij meewerken aan een oplossing?

Een diverse groep van jongeren, tussen 14 en 18 jaar, gidsen jou door de buurt. Door mapping en storytelling brengen we verschillende plekken digitaal in beeld. Ontdek de “stories” van jongeren via video, audio en fotografie waar ze o.a. in gesprek gaan met verschillende actoren uit de buurt, jong & oud!

De DIGIWALK is ontstaan uit het concept van wijkwandelingen. De wandelingen groeiden voort uit een ruimere reeks van jongereninitiatieven binnen J100. J100 wil polarisatie binnen de stad tegengaan en betrekt jongeren uit tal van Antwerpse wijken en vanuit diverse organisaties. Samen laten ze hun stem horen, zetten ze acties op en gaan in dialoog met elkaar en beleidsmakers.

Waarom Deurne Noord in beeld brengen?

Deurne Noord is een wijk met verschillende maatschappelijke uitdagingen. Een wijk met een hoge bevolkingsdichtheid en beperkte voorzieningen, kleine en slechte behuizing, weinig groen met amper sport- en spelweefsel. Kinderen en jongeren brengen het grootste deel van hun vrije tijd door in de publieke ruimte.

De restricties door de opkomst van COVID-19 beperkten de fysieke en bijgevolg ook mentale vrijheid van jongeren. Ook toenemende spanningen én stress binnen eigen gezinscontext, een moeilijk parcours op school of de arbeidsmarkt, alsook frictie met politie en ordediensten in het publiek domein hebben een negatieve invloed op het psychosociaal welzijn van jongeren.

De banken zijn weggehaald. Ze zouden moeten terug komen. Zeker aan het schooltje, er zijn ook veel ouders en opa’s die geen plek meer vinden om even tot rust te komen.

Het is enkel door onze kinderen en jongeren een plaats te geven in de zichtbare publieke ruimte dat je ook een andere doelstelling bereikt: het draagvlak voor de aanwezigheid van jonge burgers in die ruimte vergroten.

Woordvoerder- en burgerschap van jongeren: een samenwerking tussen jongeren, jeugdwerkers en StampMedia

De jeugdwerkers van JES Antwerpen stonden in voor de coaching van de jongeren, bewaakten het groepstraject- en proces alsook de inhoudelijke invulling van de (fysieke/digitale) wijkwandeling.

We trainden jongeren in woordvoerderschap via o.a. interviewtechnieken en technisch audiovisuele vaardigheden.

StampMedia was verantwoordelijk voor captatie en reportage, aanleren van technische vaardigheden, mede coaching, montage van ruwe beelden naar ontwikkeling interactieve kaart.

Beleidsaanbevelingen

Op het einde van de wandeling kan je doorklikken naar de beleidsaanbevelingen die we samen met de jongeren formuleerden.

De aanbevelingen focussen zich op 6 thema’s:

  • participatie
  • openbare ruimte
  • mobiliteit
  • jeugdwerk en vrije tijd noden
  • wonen
  • welzijn


Een samenwerking tussen Stad Antwerpen, District Deurne, StampMedia en JES Antwerpen.

brussel-nl