In een vorig leven werkte ze als communicatiemanager, nu stoomt ze jonge werkzoekenden klaar voor een job in de hotelsector. Onze instructrice Sarah Wilberts is van alle markten thuis. Na 4 maanden op JES polsen we naar haar eerste ervaringen en insider tips om jongeren te coachen naar werk.

Sarah werkt als instructrice bij onze opleiding kamermeisje en ontbijtmedewerker in Brussel. Tijdens een intensieve opleiding van 4 maanden leert ze jonge kortgeschoolde werkzoekenden de kneepjes van het vak. Maar ook sleutelen aan arbeidsattitudes, persoonlijke ontwikkeling en kennis van het Nederlands staat op het programma. Na hun stage krijgen de jongeren nog 6 maanden hulp bij hun zoektocht naar werk.

Je werkt nu 4 maanden op JES met jonge Brusselse werkzoekenden. Wat waren je verwachtingen toen je aan de job begon?

Ik kende de Brusselse opleidingscontext niet goed, dus ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik dacht dat de motivatie bij de cursisten niet groot zou zijn, maar ze waren net heel gemotiveerd. Ik had eerlijk gezegd weinig mannen verwacht in de opleiding, maar ook dat valt goed mee.

Wat is het profiel van deze jongeren? Hoe zou je de jongeren omschrijven?

De jongeren zijn tussen 20 en 35 jaar met een heel diverse etnische achtergrond. Ze zijn vaak laaggeschoold en hebben beperkte werkervaring. Ze vinden geen werk of hebben nog niet de juiste skills om in een vier- of vijfsterrenhotel te werken. Ze komen vaak via collega’s van JES, partnerorganisaties of beurzen bij ons terecht.


Om je helemaal in de job in te leven, liep je zelf een week stage in het Novotel in Brussel. Kijk je nu anders naar de job dan vroeger?

Er komt best veel bij kijken: stof afdoen, badkamer en toilet poetsen, stofzuigen en bedden opmaken. Een kamer poetsen duurt gemiddeld 20 minuten. Op één dag poetst ieder kamermeisje maar liefst 19 kamers. Het is hard doorwerken om op tijd klaar te geraken. Ik wist wel dat het een zware job was, maar ik kon het nu echt aan den lijve ondervinden. Het is een fysiek heel intensief: veel stappen, rechtstaan, heffen… Mijn voeten hebben afgezien! Als kamermeisje ben je constant bezig, hard werken is een basisvereiste. Bij de volgende cursus wil ik zeker meer op hameren op het fysieke aspect. De sporttrainingen zullen we een versnelling hoger schakelen, we denken momenteel aan bokslessen. Los daarvan lijkt het me wel een leuke job. De sfeer onder de collega’s zat goed en de begeleiding was top.

Ze leren anderen vertrouwen, verleggen hun grenzen en zijn bijzonder trots op wat ze bereiken. Daar doen we het voor.

Citaat

Hoe bereid je jonge cursisten voor op zo’n veeleisende job?
We werken niet alleen aan de technische vaardigheden zoals poetsen, maar ook aan arbeidsattitudes zoals op tijd komen, communicatie, zelfredzaamheid en time management. Ons doel is om jongeren sterker en zelfzekerder te maken. We zorgen ervoor dat ze zichzelf beter leren kennen op alle vlakken. We doen dat op een atypische manier. We trekken echt het klaslokaal uit en doen bijvoorbeeld groepsdynamische oefeningen in een klimzaal. Daar leren ze anderen vertrouwen, verleggen ze hun grenzen en zijn ze bijzonder trots op wat ze bereiken. Daar doen we het voor.

Welke waarde vind je het belangrijkst om jonge cursisten mee te geven?
Ik vind het belangrijk dat ze zelfzeker aan het werk kunnen. Dat ze weten waar ze mee bezig zijn en wat er van hen verwacht wordt. Ik moedig hen ook aan om mondig te zijn, om voor zichzelf op te komen. Dat zijn vaardigheden die ze overal kunnen gebruiken. We werken veel aan het Nederlands en Engels, zodat ze ook in de internationale hotelbusiness hun plan kunnen trekken.

Welke tips zou je geven aan organisaties die jonge werkzoekenden coachen?

Ik hoop vooral dat andere organisaties jongeren het gevoel geven dat ze echt iets kunnen betekenen, zodat ze in zichzelf geloven. Ik zou hen ook aanraden om jongeren de ruimte te geven om te groeien. Ze moeten niet alles onmiddellijk kunnen, sommigen hebben wat meer tijd en vertrouwen nodig. En als laatste tip zou ik zeggen: laat hen zelf hun talenten ontdekken, door hen in verschillende contexten te laten experimenteren.

Lees hier meer over onze aanpak bij de Brusselse opleidingen.
Interview door Nele Hoste. Met dank aan Mireille Le Roy van Novotel Brussel.