JES gelooft in het vaak onontdekt potentieel van vele jongeren, ook zij die in hun onderwijsloopbaan al wat watertjes doorzwommen hebben. Vertrekkend vanuit het positieve bouwen we samen met de jongere een traject op maat uit.
JES organiseert daarom verschillende trajecten gericht op een stedelijke, jonge doelgroep in het secundair onderwijs in samenwerking met of voor onze onderwijspartners. We begeleiden jongeren in hun onderwijsloopbaan door hen te versterken in algemene sleutelcompetenties (initiatief nemen, samenwerken, respect tonen…) en hen meer zicht te geven op hun loopbaancompetenties (wat kan ik? wat wil ik? wat motiveert mij? welke stappen moet ik nog zetten? …). We doen dit vanuit een competentiegerichte aanpak waarbij we jongeren zelf laten ervaren wat hun sterktes en werkpunten zijn en hen hierover laten reflecteren. De jongere staat dus mee aan het stuur van zijn traject en bepaalt mee wat de volgende stap is.
Duaal leren
Om als jongere een duaal leertraject aan te vatten waarbij je op de werkvloer kunt leren, moet je al over een aantal competenties beschikken (bv kunnen doorzetten, flexibel zijn, initiatief nemen…). Jongeren moeten met andere woorden “arbeidsrijp” zijn, hieraan werken we bij JES in onze aanloopfase.
Lees meer
De aanloopfase is een traject op maat van een jongere. We versterken jongeren in een aantal loopbaancompetenties door hen inzicht te geven in hun drijfveren, talenten, competenties en dus ook de stappen die ze nog moeten zetten om naar een job door te groeien. Naast een zeer concrete kennismaking met die werkvloer en ondersteuning op vlak van solliciteren, zorgen we (rekening houdend met zijn/haar individuele werkpunten) ervoor dat elke jongere over een stevige basis aan arbeidsgerichte competenties beschikt om een succesvolle start te maken op de werkvloer.
Door een combinatie van groepsdynamische opdrachten, vorming en projectwerking dagen we elke jongere uit om aan zijn/haar specifieke competenties te werken. We geven hen daarbij ook de kans hun sterktes in te zetten! Tot slot begeleiden we jongeren die al dat stapje verder kunnen zetten in hun (aanloop naar een) stage om daar verder te werken aan jobspecifieke technische competenties.
We bieden deze aanloopfase aan voor leerlingen uit scholen in de regio Gent en regio Brussel binnen het voltijds onderwijs (met arbeidsmarktgerichte of dubbele finaliteit), CDO’s en Syntra.
Transitietrajecten
Tijdens transitietrajecten worden jongeren aangemoedigd om hun onderwijskwalificatie te behalen of begeleiden we hen naar een duurzame overgang naar werk.
Lees meer
Wanneer jongeren uit het beroepsonderwijs in de overgang van school naar werk uit de boot dreigen te vallen en zo hun onderwijskwalificatie niet behalen, kunnen ze van de radar verdwijnen en lopen ze veel kansen mis. Daarom is het belangrijk om in deze fase kort op de bal te spelen. Dit doen we in de transitietrajecten die JES in de verschillende steden samen met partners organiseert.
Tijdens deze trajecten nemen we met de jongeren hun (onderwijs-)loopbaan weer in handen. Via een individuele begeleiding door een levensloopbaancoach kijken we samen wat de jongeren terug kan motiveren richting een andere opleiding of richting de arbeidsmarkt. Rekening houdend met de talenten en competenties van de jongeren gaat de levensloopbaancoach aanklampend te werk. Met daarbij voldoende oog voor nazorg, zorgen we voor een duurzame overstap.
Voltijdse BSO scholen kunnen samen met hun CLB een transitietraject aanvragen voor leerlingen die dreigen uit te vallen.
NAFT
Om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen, biedt JES ondersteuning aan jongeren die omwille van welzijnsaspecten het risico lopen uit te vallen. Met NAFT (naadloze flexibele trajecten) versterken we jongeren in hun zelfbeeld zodat ze terug sterker staan en aansluiting kunnen vinden bij school en opleiding.
Lees meer
We stellen samen met de jongere en de school concrete doelen en gaan op maat aan de slag in kleine groep. We gaan daarbij aan de slag met de aanwezige sterktes van de jongere binnen zijn omgeving. Aan het einde van het traject zorgen we ervoor dat school en leerling voldoende handvatten hebben om een duurzaam resultaat te bereiken.
Scholen uit de regio Gent en rand kunnen via hun CLB leerlingen aanmelden voor een NAFT bij JES Gent.
Project stage-uitval
Voor jongeren uit voltijdse BSO scholen biedt JES Gent trajecten aan, waar we ondersteuning bieden om stage-uitval te voorkomen. Hierbij kunnen we zowel preventief als curatief te werk gaan. We bieden zowel vorming aan, als begeleiding op maat.
Lees meer
Naast het versterken van de jongeren willen we ook de scholen ondersteunen en aan de slag gaan met mogelijke noden en vragen. Meer info in de flyer.
Gentse scholen uit het voltijdse BSO kunnen via deze weg een traject aanvragen.
Met steun van:
Zo stoer doen, dat hoeft niet meer. Nu heb ik een houding.
Meld jongeren aan voor één van onze trajecten:
Brussel:
benjamin.scheers@jes.be;
Gent:
lieselotte.mares@jes.be;
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok